søndag 29. desember 2013

Vridde luer- søskenkolleksjonen

En del av årets julegaver til nabobarna ble vridde luer. Siste lue var ferdig på selveste julaften,  så nesteårs strikkegaver kan med fordel ha en tidligere oppstartsdato!

Luene er strikket i smart fra Sandnesgarn på pinne nummer 3,5. Til jenteluene la jeg opp 96 masker, mens lillebror sin lue er strikket med 88 masker. Deretter strikket jeg 4 rett, 4 vrang i 3 omganger, før jeg vred 1 maske mot venstre. Fellingen tas på magefølelse, eller mål. Først feller jeg en maske i hvert vrange felt, strikk et par omganger, fell så en maske i hvert rette felt. Etter dette kan man felle en maske til i henholdsvis de vrange og rette feltene,  eller man kan avslutte med å felle av og trekke gjennom tråden med en gang.

Alle tre fikk en fellesfarge,  grå, og en egen farge. Jentene fikk i tillegg en piquotkant med sølvtråd i nederst, mens lillebror fikk snorer til knyting.

Nå er det innspurten på min egen fanagenser som er på pinnene, men kanskje blir det en lue innimellom.  Litt pause strikk må man ha!

Nyt strikkedagen!

Klem fra Fruene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar