torsdag 12. juni 2014

Kjærestetur til Stockholm del II - Turen dit og Pinseaften

Fredagkveld hadde vi sein avreise til Stockholm, vi landet litt over kl.22.
Fruen har er noget anstrengt forhold til å fly,
men dette forholdet blir stadig mindre anstrengt - til stor glede for alle involverte!

Det hjelper jo også at flyværet er fint!

Det hjelper også med ny lipsyl og snopetyggis...


Verdens beste kjæreste og scrabble er heller ikke feil på flyturen!


Vi hadde ganske like poengsummer da vi ankom Arlanda, 
men, som dere ser under, lå jeg relativt tynt an...
Det er ikke nok norske ord med W eller C...



Pinseaften startet vi, i ekte småbarnsforeldrestil, ganske tidlig.
Ca. 10 var vi her:


Førsteinntrykket av Stockholm var øyene og broene,
og ikke minst de flotte bygningene!


Vi ruslet en tur opp i Gamla Stan.



Kikket på folk, hus og kirker.
Blant annet den tyske kirken.


Før vi bestemte oss for å prøve en HOP ON HOPP OFF båttur.


Her noen inntrykk fra den første delen av båtturen:


Nasjonalmuseet.


Slottet.




Strandpromenade inspirert av Paris og bygget som et eksklusivt boligområde.
Utrolig fint område!


Grøna lund.
Her var jeg spesielt glad for at vi ikke skulle i løpet av helgen!
Utrolig lange køer, kombinert med høyde og stor fart er ikke for meg.


Ser dere giraffen?


Første hop off ble Fotografiska.
En utstillingsopplevelse utenom det vanlige!

Vi ble både berørt, støtt, trist, glad og likegyldig i løpet av turen hit 
- en PERFEKT kunstopplevelse med andre ord!


En av fem utstillinger på Fotografiska.


Vi så tidenes sinteste båt! Veldig moro for de av oss som fra tid til annen koser seg med Elias filmene.


Når vi ble sulten og tørst trasket vi tilbake til Gamle Stan.
Der fant denne lille restauranten i en sidegate.
Vi spiste lunsjen ute.


Bordet vårt.



Maten min.
Reinsdyrsfilet, pasta, parmesan, sopp ++ 


Ingeniørens lunsj.
Kjøttboller av kalv med alt tilbehør.


Et relativt lite proft forsøk på en antrekkselfie på hotellet før middag på Pinseaften...:-)
Kjolen er kjøpt i London, og jeg er superfornøyd med den!


Vi havnet på Duvel kafé, 
som lå ca. 100 m fra hotellet, 
når vi endelig ble litt middagssulten etter den gode lunsjen.

Store skyvevinduer var åpne mot gaten.



Koselig franskinspirert interiør skapte koselig stemning.


Til middag nøt vi herlige Moules Frites med asparges og kremet saus - MUMS!



Da er det bare å vente i spenning på del III av turen!
Jeg koser meg i alle tilfelle med å gå gjennom bildene en gang til.

Klem fra

FRUENE





4 kommentarer:

  1. Å så herlig, vi skal til Stockholm i sommer, har leid feriehus i skjærgården. Så du en god barnevennlig restaurant på din veg - vil vi gjerne ha tips :) Jeg er selv livredd for å fly, å er kraftig imponert over at du spilte scrabble - jeg er for opptatt med å holde flyet i lufta..... Må slanke meg litt før turen kjenner jeg, så jeg ikke velter hele greia ;) Fra spøk til alvor (det var litt alvor og altså) - ser ut som dere hadde en herlig tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det høres jo helt fantastisk ut! Vi vil gjerne reise tilbake med barn! Jeg vil tro at du finner mange barnevennlige restauranter. Av de jeg så var det en del kjederestauranter, som Jensens Bøfhus, Pizzahut osv. Ellers ligger det spisesteder i forbindelse med flere hotell og attraksjoner. Hvis man går ut litt tidligere på kvelden enn vi gjorde, tror jeg nok mange av restaurantene er barnevennlige! Vi møtte mange barn i Stockholm!

      Mitt tips i forhold til å fly er å tenke på de gangene man flydde med drage som barn! Da kjenner man luften og luftbevegelsen løfte noe - det fungerer i alle fall for meg! Lykke til!

      Klem fra Fruene

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Stockholm er ein fantastisk by! Ser ut som om de hadde det knallbra! (og finfint vær!;))

    SvarSlett