tirsdag 17. juni 2014

Kjærestetur til Stockholm del III - 1. Pinsedag

Når vi planla reisen til Stockholm var vi litt usikker på hva det ville si å være i en storby på helligdager.
Derfor booket vi blant annet spa før vi reiste,
men vi har nå lært at i en storby som Stockholm merker man ikke noe særlig til at det er helligdag.

Vi startet dagen med en herlig frokost på hotellet - MUMS!

God svensk ost, salami, tunfiskrøre, røbetsalat, bacon, pølse, eggerøre og ketchup + litt grønnsaker.
Må bare innrømme at gode pølser og god ketchup er to av mine guilty pleasures!

Ellers forsyner jeg meg etter filosofien "litt av mye forskjellig", 
heller enn "mye av det samme"...


Tropisk juice og kaffe,


Deilig fersk rundstykker, og litt dessert etter frokosten...


Med denne frokosten i magen ble det sein lunsj, for å si det sånn...

Etter frokost vandret vi til slottet og hoppet på hop on hop off båten igjen,
vi hadde todagers-billett.

Vi hoppet av ved Vasamuseet.
Når vi kom dit, ca.10.30, var vi så heldig at vi kunne bli med på en guidet tur med en gang.
En guidet tur kan virkelig anbefales,
vi lærte masse om skipet, hvordan det sank og hvordan menneskene levde på denne tiden.


Det er fasinerende å tenke på at de visste at skipet var ustabilt før de dro, de kunne bare gjennomføre deler av krenge-testen fordi de var redde for at skipet skulle velte, men at de likevel lastet det fullt og dro!
Og kom 20 minutter fra kai, og sank midt i innseilingen til Stockholm.

Vi tok beina fatt etter museumsturen.
Vi vandret forbi Grøna Lund, Skansen og andre familieattraksjoner,
Nordiska museet ++

På veien tilbake til sentrum fant Ingeniøren drømmeboligen sin.


Vi stoppet her i solen.
Jorbær ++ var ikke feil i varmen.
Det er så kjekt å bare sitte å kikke, prate litt og bare være sammen!





Litt shopping ble det også tid til.
Et par kjoler, en veske, de mest fantastiske sandalene og litt til ble med hjem.


Etter en rask tur innom hotellrommet etter bikinien satte vi kursen mot 8. etasje på hotellet.


Her spiste vi sushi til lunsj på takterrassen.


Ikke feil med denne utsikten.


Etter spa, bading i bassenget, bok og dusj var vi klare for en sein middag.

Her er kveldens antrekk.
Kjolen er fra Lindex, fra i fjor, og jeg bare elsker den!


Vi havnet på svensk- og franskinspirerte Prinsen.
Restauranten lå i en rolig sidegate, og vi satt ute i deilige varmegrader til langt på kveld!
Det er det gode liv det!


Ciabatta på spyd... Elsker brød!

Fine detaljer i kjolen!


Til forrett valgte jeg toast med skagenrøre.


Mens Ingeniøren spiste lun chevre med honning, pinjekjerner og Pata Negra.



Til hovedrett bestilte vi begge to lam og potetgrateng. 
Helt nydelig deilig!


Desserten ble Key lime pie for fruen og rabarbrakompott med is for Ingeniøren,
men her tok søthungeren oss før kameraet kom frem... Godt var det!

Jeg er egentlig ikke noe dessertemenneske.
Jeg velger heller forrett for å si det sånn,
men Key lime pie er en dessert jeg har hatt lyst til å smake lenge.



Nok en fantastisk dag i Stockholm,
og enda hadde vi nesten en hel dag igjen før vi fløy hjem.

Jeg kjenner at jeg sitter å smiler mens jeg velger bilder og skriver - for en tur!

Klem fra 

FRUENE








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar