søndag 1. juni 2014

DÅPSKAKE FRA FADDER TIL LYKKELITEN

I dag har heldige Fru S. vært fadder til Fru T. sin Lykkeliten - en ære synes fruen.
Fadderpliktene og dåpsgaven var en enkel sak, 
men når søte Fru T. spurte om dåpskakebaking var noe for meg, fikk fruen en utfordring.
Men det liker vi!

Dagen i går starter noenlunde i denne stilen...
Kakeingredienser og kakeutstyr overalt...


Kremfløte, jordbær, rømme, egg...


Smør, vaniljeessens, makronstekematte, former og figurer...


Marsipan, sukkerpasta...


Makronmix - takk og lov - ingen mer mandelskolding, -hakking og -tørking på meg!!


Kaken bestod av en vanilje- og mandelkake.
Som ble farget blågrønn for anledningen.


Makronene fikk samme farge - omtrent.
Disse fylte jeg seinere med ostekrem smaksatt med bringebær og vanilje - LOVE!


Må forresten tipse om makronstekematte - enkelt og greit - ingen måling og styring for å få de like store!



Kakebunn nummer to ble en Devil's food cake - MMM.



Har du sett noe så vakkert?


Kakebunn nummer to i ovnen - og fruen kunne ta en ørliten pause i bakemaratonet...


Bunnene er ferdig og kaken skal monteres - fargen på vanilje- og mandelbunnen er sånn passe lyseblå...
Litt skummel farge når den er iblandet mat i grunnen, men men...


Jeg startet med en sjokoladebunn, den ble delt i to før montering, 
og fylte så på med sjokoladekrem.
Sjokoladekremen er laget av 70% sjokolade, kremfløte og vaniljeekstrakt.


Deretter la jeg på en vanilje- og mandelbunn.
Denne hadde jeg også delt i to deler før montering.


Her fylte jeg i jordbærmousse og friske jordbær.


Deretter fulgte nok en sjokoladebunn og sjokoladekrem.


Kaken ble trukket i sukkerpasta.
Det var min første kake med dette trekket, 
og jeg må si at jeg foretrekker den ekstra hvite marsipanen.
Jeg synes rett og slett at den "tørket" litt for fort underveis.


Baby og stjerner.


Jeg blir så bedåret av denne babyfiguren - like mye hver gang jeg lager den.
Jeg kjøpte den inn da jeg laget Minimannen sin dåpskake, 
og liker den like godt fremdeles. 


Her er kaken inni ved servering i dag.


Takk for en nydelig dåpsfest i dag!

Klem fra

FRUENE


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar